ΕΣΕΕ: «Το κόστος και ο τζίρος του πασχαλινού τραπεζιού το 2012»


Εκτιμήσεις και συγκρίσεις του ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ για τον τζίρο και το κόστος της φετινής πασχαλινής αγοράς
Η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου, όπως κάθε χρόνο, προέβη σε διερεύνηση του κόστους του φετινού πασχαλινού τραπεζιού. Όπως προκύπτει, το κόστος θα είναι χαμηλότερο σε σχέση με πέρυσι καθώς, σύμφωνα με τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών για τα Σούπερ Μάρκετ, τις Λαϊκές – Δημοτικές Αγορές και την Κεντρική Αγορά Αθηνών (Βαρβάκειος), τα κρεατικά εμφανίζονται φθηνότερα κατά 10,44% κατά μέσο όρο, ενώ η μείωση στα λαχανικά και τα φρούτα είναι της τάξης του 5,80%. Ειδικότερα, για τα κρεατικά υπήρχε μεγάλη προτίμηση το φετινό Πάσχα στα ντόπια αμνοερίφια με μείωση της τιμής τόσο του νωπού αρνιού (17,11%) όσο και του κατσικιού (13,36%), ενώ πτώση παρουσιάζουν το κοτόπουλο (10,59%) καθώς και η χοιρινή μπριζόλα (0,68%). Οι τιμές στα λαχανικά παρουσιάζουν μία μεσοσταθμική μείωση που προσεγγίζει το 6%. Η τιμοληψία πραγματοποιήθηκε στις 26 Μαρτίου 2012, την ίδια ημέρα δηλαδή με πέρυσι, ενώ ολοκληρώθηκε στις 5 Απριλίου και περιλαμβάνει προϊόντα που ανήκουν τόσο στην κατηγορία των λαχανικών όσο και σε αυτή των κρεάτων.

Με βάση, λοιπόν, τα προαναφερθέντα στοιχεία, τα οποία προέρχονται από τιμοληψίες της Ε.Σ.Ε.Ε. σε Σούπερ Μάρκετ, Λαϊκές – Δημοτικές Αγορές και την Κεντρική Αγορά Αθηνών, το μέσο κόστος του φετινού πασχαλινού τραπεζιού, υπολογίζεται περίπου στα 102 ευρώ για μία πενταμελή οικογένεια, μειωμένο κατά περίπου 10,5% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, όπου το αντίστοιχο κόστος του ανερχόταν περίπου στα 114 ευρώ, με τις τιμές των βασικών ειδών διατροφής (λαχανικά – κρεατικά) να εμφανίζουν μία πτωτική τάση η οποία ξεπερνάει το 8%. Το Εμπόριο δεν έμεινε απαθές μπροστά στη δύσκολη θέση στην οποία έχουν περιέλθει τα ελληνικά νοικοκυριά εξαιτίας της οικονομικής κρίσης και της μείωσης του διαθέσιμου προσωπικού εισοδήματος, όπως αυτή αποτυπώνεται ξεκάθαρα με την πτώση του Κύκλου Εργασιών (τζίρου) του Λιανικού Εμπορίου, εκτός των Μηχανοκίνητων Οχημάτων και των Μοτοσυκλετών, αλλά και του Κύκλου Εργασιών στο Λιανικό Εμπόριο των Τροφίμων, των Ποτών και του Καπνού. Η συρρίκνωση του διαθέσιμου εισοδήματος οδήγησε -όπως άλλωστε αναμενόταν- στη δραματική μείωση της κατανάλωσης η οποία με τη σειρά της πυροδότησε νέα υποχώρηση του εισοδήματος, καθώς και νέα μείωση της κατανάλωσης, προκαλώντας και ενισχύοντας έναν ανατροφοδοτούμενο βρόγχο ύφεσης, ανεργίας και φτώχειας.

Αναλυτικότερα, από τον Απρίλιο του 2009, οπότε και οι πρώτες επιπτώσεις της παγκόσμιας ύφεσης είχαν μόλις αρχίσει να γίνονται αντιληπτές στην Ελλάδα, ο κύκλος εργασιών του Λιανικού Εμπορίου (πλην οχημάτων) υποχώρησε κατά 4,48% σε σχέση με τον Απρίλιο του 2008, ενώ η πτώση συνεχίστηκε και τον Απρίλιο των δύο επόμενων ετών, με ρυθμό της τάξης του 10,64% και 4,48% αντίστοιχα. Η συγκρατημένη, σε σχέση με το 2010, υποχώρηση του τζίρου το 2011, αν και καθόλου αμελητέα για εορταστική περίοδο (Πάσχα), φανερώνει και την αδυναμία και κόπωση των καταναλωτών να περικόψουν δραστικότερα τη ζήτησή τους.

Η κατάσταση στον τομέα των τροφίμων, ποτών και καπνού φαίνεται κάπως καλύτερη, αφού ο Κύκλος Εργασιών για τον Απρίλιο του 2009 εμφανίζεται αυξημένος κατά 1,38% σε σχέση με τον Απρίλιο του 2008, ενώ τα δύο επόμενα έτη κινείται μεν πτωτικά κατά 4,55% και 2,39%, αλλά σε μικρότερο βαθμό συγκριτικά με το σύνολο του Λιανικού Εμπορίου. Ο λόγος για αυτήν τη διαφορετική συμπεριφορά είναι διττός: Αφενός τον Απρίλιο του 2009 δεν είχε ανακοινωθεί η κατάργηση του 13ου και 14ου μισθού στο δημόσιο τομέα αφετέρου δε τα τρόφιμα, τα ποτά και ο καπνός χαρακτηρίζονται από χαμηλή ελαστικότητα ζήτησης ως προς το εισόδημα (ανελαστική ζήτηση). Αυτό σημαίνει ότι η κατανάλωση αυτής της κατηγορίας αγαθών παρουσιάζει μικρή σχετικά ευαισθησία σε μεταβολές του εισοδήματος και έτσι, μία μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος θα επιφέρει μεν πτώση της ζήτησης αλλά σε μικρότερη έκταση.

Η εκτίμηση της ΕΣΕΕ ακολουθώντας την πορεία της αγοράς, το πρώτο τρίμηνο του 2012, για τη φετινή πασχαλινή αγορά δείχνει, ότι τόσο ο Δείκτης Κύκλου Εργασιών, όσο και ο Δείκτης Όγκου στο λιανικό εμπόριο, θα σημειώσει μείωση σε σύγκριση με πέρυσι κατά τουλάχιστον 10%. Αναλυτικότερα, ανά κλάδο υπολογίζεται μείωση στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων κατά 4%, στα μικρά καταστήματα τροφίμων και ποτών 9%, στα πολυκαταστήματα 11%, στα καταστήματα καλλυντικών 13%, στα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης 18%, στα καταστήματα εποχιακών δώρων 12%. Ο συνολικος τζίρος της πασχαλινής αγοράς κυμαίνεται ετησίως στα περίπου 5 δις, εκ των οποίων τα 600 εκατ. ευρώ αφορούν στο λιανικό εμπόριο τροφίμων. Ο φετινός τζίρος της πασχαλινής αγοράς αναμένεται να μειωθεί στα 4,5 δις και ο τζίρος των τροφίμων στα 570 εκατ. ευρώ.

Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να υπογραμμιστεί η σημασία της συγκράτησης ή και πτώσης των τιμών στη διαμόρφωση του Κύκλου Εργασιών, ιδιαίτερα στα προϊόντα που σχετίζονται με τις πασχαλινές αγορές, σε μία προσπάθεια τόνωσης της αγοράς. Αυτή η προσπάθεια του εμπορικού κόσμου για συγκρατημένες τιμές συνέβαλε στο μετριασμό του ρυθμού υποχώρησης του Κύκλου Εργασιών, ιδιαίτερα το 2011.

Η προσεκτική τιμολόγηση από την πλευρά του εμπορίου, είναι απαραίτητη και αναμένεται να καταστήσει τις επιπτώσεις από τη δραστική μείωση των μισθών και εισοδημάτων και την κατακόρυφη αύξηση των φορολογικών βαρών όσο το δυνατόν λιγότερο επώδυνες το Πάσχα του 2012, προσπαθώντας με αυτόν τον τρόπο να δοθεί η ευκαιρία στους καταναλωτές να γιορτάσουν την Ανάσταση του Κυρίου όπως γνωρίζουν οι Έλληνες: με αξιοπρέπεια.

Η ΕΣΕΕ εκ μέρους όλων των εμπόρων, οφείλει να ευχαριστήσει όλους τους Έλληνες καταναλωτές για την στήριξη και τη βοήθειά τους στην ελληνική μικρομεσαία εμπορική επιχείρηση και υπόσχεται να συνεχίσει την προσπάθεια εξορθολογισμού των τιμών στην αγορά τροφίμων, ώστε να εξισορροπήσει τα χαμηλά εισοδήματα και την εσωτερική υποτίμηση.

Οι μικρομεσαίοι έμποροι γνωρίζουμε πολύ καλά, ότι σήμερα ο καταναλωτής δεν επιλέγει, πλέον, μεταξύ ακριβού και φθηνού, αλλά μεταξύ φθηνού και φθηνότερου και αυτό οφείλουμε να του προσφέρουμε τόσο πριν όσο και μετά το Πάσχα, ώστε να αναστηθούμε όλοι οι Έλληνες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

δείτε και εδώ

HOTEL

ΜΕΛΕΤΙΟΥ ΘΗΒΑ 22620 27333 ΝΙΟΒΗ ΘΗΒΑ 22620 89093 ΔΙΟΝΥΣΙΟΝ ΜΕΛΑΘΡΟΝ - ΘΗΒΑ 22620 89523-5 ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΟ PHILOXENIA ΘΗΒΑ τηλ./fax : 2262028705

TRAVEL

ANIFANTIS TOURS ΕΠΑΜΕΙΝΩΝΔΑ & ΕΤΕΟΚΛΕΟΥΣ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΘΗΒΑ 22620 26479-80 POLINIKIS TRAVEL ΑΝΤΙΓΟΝΗΣ 37 ΘΗΒΑ 22620 29200 TSOTRAS TRAVEL ΠΙΝΔΑΡΟΥ 62 ΘΗΒΑ 22620 26444 22620 27444 PAPAGIANNIS TRAVEL ΒΟΥΡΔΟΥΜΠΑ 14 ΘΗΒΑ 22620 26100 22620 21411

Το μουσείο της Θήβας παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον και τα εκθέματά του μαρτυρούν τη μακρά ιστορία της από την Πρωτοελλαδική μέχρι και τη Ρωμαϊκή εποχή. Μερικές από τις συλλογές στην έκθεση είναι μοναδικές στο είδος τους, όπως η συλλογή των ανατολικών σφραγιδοκυλιδρων, των μυκηναϊκών λαρνάκων, των ενεπίγραφων στη Γραμμική Β΄ ψευδόστομων και των κλασικών χαρακτών μαύρων στηλών. Πολύ αξιόλογα έργα είναι επίσης οι Κούροι από το ιερό του Απόλλωνος στο Πτοώ, καθώς και τα κοσμήματα και τα ελεφάντινα αντικείμενα από τα ανάκτορα και τους τάφους της μυκηναϊκής Θήβας. Στο προαύλιο, εκτός από το πλήθος των επιγραφών, των επιτύμβιων και των άλλων γλυπτών, φιλοξενείται μεγάλη συλλογή Βυζαντινών και Μεσαιωνικών αρχιτεκτονικών μελών.
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΜΠΛΟΓΚ;

Σήμερα, το να προσπαθήσει κανείς να ορίσει με σαφήνεια τι σημαίνει ο όρος μπλογκ, είναι μάλλον παρακινδυνευμένο. Ένα μπλογκ είναι πάνω απ όλα ένα εργαλείο. Η δυνατότητα για όποιον έχει πρόσβαση στο διαδίκτυο να αποκτήσει εύκολα, γρήγορα και δωρεάν τη δική του φωνή. Πάνω από όλα όμως, ένα μπλογκ είναι ένα μέσο επικοινωνίας.

Σε αντίθεση με μια στήλη εφημερίδας ή μια τηλεοπτική εκπομπή, τα μπλογκ κατά κανόνα επιτρέπουν το σχολιασμό των άρθρων τους από τους επισκέπτες, δημιουργώντας μια αίσθηση οικειότητας ανάμεσα στους τακτικούς επισκέπτες και τους συγγραφείς τους. Οι μπλόγκερ (δηλαδή οι συγγραφείς των μπλογκ), συχνά νιώθουν αλληλεγγύη και οικειότητα κι έτσι δημιουργούνται (κυριολεκτικά και μεταφορικά) δεσμοί ανάμεσά τους. Με τη διασύνδεση των ιστολογίων μεταξύ τους, έχει δημιουργηθεί η έννοια της μπλογκόσφαιρας, ως ένας ημιαυτόνομος χώρος που αποτελείται από τα μπλογκ, τους συγγραφείς τους και τους αναγνώστες τους.

Μιχάλης Μουζουράκης